History

In pursuit of the world sailing speed record (Version française ci-dessous)

June 18th, 2020

The objective of the SP80 project is clear: become the fastest wind-powered boat in the world by 2022 to go down as the speed-record holder of the discipline. But why does this title matter so much to us? To understand the roots that give meaning to today’s team and our motivation, we can delve into the history of the world sailing speed record. The events that make it up are carved by human and technological prowess, these are the exploits that have cradled and nursed today’s project, and have given us an appetite for speed!

Among all the sailing speed records that exist, SP80 intends to tackle the pinnacle event: the 500m speed record. The rules are simple: be propelled by wind only and have a pilot on board. It is therefore essential to combine innovation, efficiency and safety to become the fastest boat in the world over the distance!

The Hydroptère succeeded in compounding this winning alchemy which enabled it to exceed the mythical 100 km/h mark in 2009 for the first time in the history of sailing. This flying trimaran imagined by Eric Tabarly and developed by Alain Thébault was able to draw on the knowledge of the Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) to break a longstanding barrier.
Building a revolutionary boat has not always been the standard way of trying out for the 500m record. Ever since the year 1972 when the record was created, windsurfers and kitesurfers have established themselves as serious competitors. With sails that possess such a wide range of motion and positioning, kitesurfers can harness the wind better than anyone else and seemed untouchable at the beginning of the 2000s. However, their limitation quickly became evident to be the amount of power that a person could hold, a problem that a boat, a condensed set of technologies, could solve.

In November 2012, Vestas Sailrocket 2 reached a record speed of 121.1 km/h (65.45 knots) over 500m, relegating its prevailing competitors by more than 18 km/h. To achieve this, the boat was based an effective concept: making sure that the forces on the sail in the air and on the main foil in the water remained constantly aligned. A true guarantee of stability and therefore safety, although the application of this concept alone would not have been enough to make history! An unconventional form of foil was also developed to get rid of the limiting physical phenomena that occur at such speeds, particularly cavitation.

In order to beat the world sailing speed record, SP80 now wants to combine the power of a kite with the reliability and stability of a boat. Taking the best of both concepts will allow us to reach 80 knots in 2022, or about 150 km/h on the water! It should be noted that SP80 will not be alone in the race for the record, as former holders have already announced that they are also embarking on such an adventure: Alexandre Caizergues, Antoine Albeau and the Hydroptère V2 have set up campaigns for the next few years. The challenge is therefore all the greater and more exciting: may the best team be the fastest!

Aurore Kerr, head of communication
David Sanchez, member of performance prediction team
Zoé Daguin, newsletter author

Picture in header: © VESTAS SAILROCKET TEAM

SP80 à l’assaut du record du monde de vitesse à la voile

18 Juin 2020

L’objectif du projet SP80 est clair : être, en 2022, le bateau le plus rapide du monde propulsé par le vent et ainsi ajouter son nom au tableau d’honneur de la discipline. Car oui, le record du monde de vitesse à la voile possède une réelle histoire, marquée par des prouesses humaines et technologiques. Mieux connaître le record et son passé c’est mieux connaître l’équipe et sa motivation, elle qui a été bercée par tous ces exploits et a maintenant soif de vitesse !

Parmi tous les records de vitesse à la voile qui existent, SP80 entend s’attaquer à l’épreuve reine: le record de vitesse sur 500m. Et les règles à respecter sont simples: être propulsé uniquement par le vent et avoir un pilote à bord. Il est donc essentiel d’allier au mieux innovation, efficience et sécurité pour espérer devenir le bateau le plus rapide du monde sur la distance!

L’Hydroptère a sans aucun doute réussi à trouver cette alchimie gagnante qui lui a permis de dépasser en 2009 la barre mythique des 100 km/h pour la 1ère fois dans l’histoire de la voile. Ce trimaran volant imaginé par Eric Tabarly et développé par Alain Thébault a su s’appuyer sur les connaissances de l’Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne pour s’emparer d’un record tant convoité. Mais l’histoire du record du monde vitesse à la voile sur 500 m ne s’est pas uniquement construite grâce à des bateaux révolutionnaires. Depuis 1972 et la création du record, les windsurfeurs puis les kitesurfeurs ont aussi su s’imposer comme de sérieux concurrents. Avec leur voile positionnée en altitude, les kitesurfeurs peuvent exploiter au mieux la puissance du vent et semblaient intouchables au début des années 2000. Mais là encore, un bateau, un condensé de technologies a fait toute la différence.

Vestas Sailrocket 2 atteint en novembre 2012 la vitesse record de 121,1 km/h (65,45 noeuds) sur 500m, reléguant ses concurrents du moment à plus 15 km/h. Pour se faire, le bateau s’est basé sur un concept simple mais efficace: s’assurer que les forces sur la voile dans l’air et sur le foil principal dans l’eau restent constamment alignées. Véritable gage de stabilité et donc de sécurité, l’application de ce concept seul n’aurait cependant pas suffit à marquer l’histoire! Une forme peu conventionnelle de foil a aussi été développée pour pouvoir se débarrasser des phénomènes physiques limitant qui apparaissent à de telles vitesses, et notamment celui de la cavitation.

Pour battre le record du monde de vitesse à la voile, SP80 veut aujourd’hui associer la puissance d’une aile de kite avec la fiabilité et la stabilité d’un bateau. Tirer ainsi profit de chaque concept permettra d’atteindre en 2022 les 80 noeuds, soit environ 150 km/h sur l’eau! A noter que SP80 ne sera pas seul dans la course au record, d’anciens détenteurs ayant d’ores et déjà annoncé se lancer aussi dans une telle aventure: Alexandre Caizergues, Antoine Albeau et l’Hydroptère V2 ont mis sur pied des campagnes pour les prochaines années. Le challenge est donc d’autant plus grand et palpitant: que le meilleur gagne!

Aurore Kerr, responsable communication
David Sanchez, membre de l’équipe de prédiction de performance
Zoé Daguin, responsable newsletter

Photo en en-tête: © VESTAS SAILROCKET TEAM

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